Nieuws

september, 2014

Ochtendgloren

studio 24-06-2014 zw

september, 2014

Studio detail

gedachtegoed

augustus, 2014

Detail ‘Human Paintings’ (In progress)

detail human paintings

juli, 2014

Bezocht

Kolumba zw

Kolumba Art Museum, Keulen

Museum Ludwig zw

Museum Ludwig, Keulen

juli, 2014

Bezocht

Saatchi site 1

Saatschi Londen

site tate britain 2

Tate Britain Londen

tate site 3

Tate Modern Londen

 

juni, 2014

Studio kijktijd

genoeglijke beschouwingen

genoeglijke beschouwingen 2

Rick Vercauteren (Directeur Museum Van Bommel Van Dam Venlo)

www.vanbommelvandam.nl

 

 

juni, 2014

Studio 20-6-2014 kijktijd

Judith

Judith Van Meeuwen (curator Kunsthal Kade Amersfoort)

www.kunsthalkade.nl

juni, 2014

   “Laat de vertraging zijn schone werk doen, ze heeft je alles te bieden”. Uit de serie dagboeken ‘Mijn tweede geheugen’.

    Kunst heeft immers geen haast.
    Voor alsnog ben ik naar mijn werk toegekeerd.
juni, 2014

05-06-2014, atelier

Rebecca 5

Rebecca Nelemans

www.rebeccanelemans.nl

juni, 2014

juni

‘The human paintings’ (werktitel)

mei, 2014

In progress

DSC02683

The human paintings (werktitel)

mei, 2014

Landgoed Anningahof

Beelden 2014

17 mei-26 oktober 2014

trying 2

‘Trying To Understand’ zal ook dit hele seizoen in Zwolle te zien zijn.

NL:
Het beeld Trying to Understand kent een ontstaansgeschiedenis die enkele jaren in beslag genomen heeft. Uiteindelijk is het gestold in de hier tentoongestelde vorm. Deze tijd was nodig om het beeld te ontwikkelen en te laten groeien in het aantal betekenislagen, ambiguïteit en interpretatiemogelijkheden, zo ook de processen waarvoor het aandacht vraagt: zintuigelijke waarneming, verfijning, gewaarwording, openstelling, reflectie, analyse en contemplatie. Deze processen zouden ver verwijderd moeten zijn van tijdsdruk en gebaat moeten zijn bij onhedendaagse traagheid en bezinking. Trying to Understand nodigt dan ook uit om er in stilte met je denken omheen te cirkelen.

EN:
It took several years (2007-2013) to get to get this sculpture to look the way it does now. These years were necessary to develop the sculpture and its possible meanings. Sensory perception, refinement, perception, reflection, analysis and contemplation: these should all be far away from the pressure of time and benefit from non-contemporary laziness and thoughtfulness.   Trying to Understand invites you to take a moment and reflect in silence.

DE:
Die Entstehungsgeschichte dieser Plastik hat mehrere Jahre in Anspruch genommen. Am Ende ist es in der hier ausgestellten Form verfestigt. Diese Zeit war erforderlich, um das Werk zu entwickeln und in Bedeutungsschichten Ambiguität  und Interpretationsmöglichkeiten wachsen zu lassen. Auch die Prozesse der Wahrnehmung spielen eine Rolle: Sinneswahrnehmung, Raffinesse, Gefühl, Öffnung, Reflexion, Analyse und Betrachtung.

Deelnemende kunstenaars (wisselende tentoonstellingen niet meegenomen):
Hellen Abma, Eylem Aladogan, Armando, Alphons ter Avest, Hans van Bentem, Ari Berkulin, Etienne van Berlo, Kees Bierman, Sjoerd Buisman, Tom Claassen, Caroline Coolen, Karin van Dam, Bart van Dijck, Wia van Dijk, Nicolas Dings, Guido Geelen, Hubertus von der Goltz, Gerard Groenewoud & Tilly Buij, Klaas Gubbels, Jeroen Henneman, Ewerdt Hilgemann, Gerard Höweler, Esther Jiskoot, Hans Klein Hofmeijer, Jeffry Koopman, Axel & Helena van der Kraan, Bastienne Kramer, Herman Lamers, Marianne Lammersen, Herman Makkink, Olaf Mooij, Linda Nieuwstad, Herbert Nouwens, Michel van Overbeeke, Nico Parlevliet, Chris Peterson, Stefan Pietryga, Adriaan Rees, Paul de Reus, Cornelius Rogge, Peter Rogiers, Simcha Roodenburg, Marc de Roover, Wouter van Schaik, Theo Schepens, Paul Segers, Tanja Smeets, Carolein Smit, Luk van Soom, Erik van Spronsen, Elisabeth Stienstra, Joost van den Toorn, Mirjam Veldhuis, Levi van Veluw, Peer Veneman, Adri Verhoeven, Henk Visch, Rob Voerman, Sjef Voets, André Volten, Auke de Vries, Ronald A. Westerhuis, Famke van Wijk, Bas de Wit, Lucy Wood, Jan van IJzendoorn, Marinke van Zandwijk, Zeinstra & Van Gelderen Architecten en Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis.

www.anningahof.nl

april, 2014

human painting

The human paintings (werktitel) in progress

april, 2014

cordier

In dialoog met ‘VISIO SMARAGDINA’ (Vision d’emeraude)
Koninklijke Museum voor Schone Kunsten, Brussel
205 x 180 cm, Olieverf en chineese lak op doek
Thierry de Cordier, 2009
Foto Ans Jacobs

Februari, 2014

In Memoriam
JAN HOET 1936-2015
Deze inspirerende geest heeft altijd een plaats ingenomen in mijn atelier. En zal dat ook altijd blijven doen.

“De enige mogelijke plaats van de kunstenaar is een plaats aan de rand van de dingen. De kunstenaar wil zich verlost zien uit de gevangenschap van de tijd. Hij weigert zich in de maalstroom van zijn tijd te laten meesleuren en inkapselen, een tijd waarin de mens gedomineerd wordt door economisch gedirigeerde structuren en systemen en waarin ook de kunstenaar steeds meer een instrument wordt van een mondiale dynamiek waarin alleen de marktwaarde nog de drijfveer vormt. Hij weigert zich in deze systemen in te schakelen. Maar hij schakelt zichzelf ook niet uit. Want hij zoekt een uitvalbasis, naar de plaats waar hij kan nadenken over de wereld en vanwaar hij signalen kan uitsturen”.”Kunst gaat altijd over vrijheid, over kunstenaars die proberen zich los te maken van het systeem, die nieuwe, onbekende werelden zoeken, hun eigen wereld scheppen”.

“Kunstenaars, ze zeggen niet: Zo is het. Nee, ze doen een voorstel. Kijk, ik zie het op die manier”

“Het vreemde en bevooroordeelde maakt plaats voor een vonk van aandacht, van begrip, meer dan genoeg om zich vragen te gaan stellen en om zelf in het kunstwerk op ontdekking te gaan. Als ik daarin mijn energie mag steken, dan ben ik een gelukkig mens. Want dan maak ik in het beste geval van grote mensen weer kinderen die onbevangen naar de dingen kijken. En is onbevangenheid niet een van de geheimen van het zien?”.

“Kunst verleidt ons om te leven. Kunst moet gezien worden als en activiteit, niet als een product”.

“De kunstenaar tijdens onze kantooruren: denkend, reflecterend en scheppend, in een poging om dieper door te dringen in wat de ‘anderen’ ontgaat of wat ze slechts oppervlakkig kunnen waarnemen met het oog of de rede. De kunstenaar die de wereld en zijn positie in die wereld als een mysterie ervaart en zelf op zoek gaat, vragen stelt, suggesties doet, tekens achterlaat. Terwijl anderen geleefd worden, is er iemand die het leven zelf achterna gaat. En de dood”.

“Jawel. Ik hou van kunstenaars die vanuit zichzelf, hun leven, het huiselijke misschien wel, streven naar het universele. Ik denk dat dát toch het geheim is van grote kunstenaars: ze vangen het universum vanuit een kleine wereld”.

Bronnen: ‘In de wereld van Jan Hoet’. Borgerhoff & Lamberigts
‘Jan Hoet’. Hans Den Hartog Jager. De Bezige Bij
‘Thiery De Cordier-tekeningen’. S.M.A.K.

atelier binnen buiten
februari, 2014

studio 22-02-2012

human painting 2

februari, 2014

studio 09-02-2014

In progress

2014-02-09

februari, 2014

studio 03-02-2014

IMG_0263 w

januari, 2014

Uitgave ‘OCHTENDLICHT’

Eerder al in De Pont, Tilburg, en Museum Van Bommel Van Dam, Venlo,  te verkrijgen maar nu dus ook in het Noordbrabants Museum, ‘s-Hertogenbosch. En uiteraard ook bij Motta kunstboeken, Eindhoven.

IMG_0227

januari, 2014

Russel Library, Middeltown

Works of The Mwanga Collection, United States

Including five works of Hans Klein Hofmeijer

Kunle Mwanga will exhibit some of the many works of art he has collected over his years of traveling around the world as producer, manager and musician. His collection of paintings, photographs and wood carvings will be included in this exhibit of works from Nigeria, …Germany, the Netherlands, Switzerland, Papua New Guinea, France and the United States.
Exhibition Jan and Feb 2014
Russel Library

Russel Library
, Middeltown, Connecticut, United States

Middletown Library Exhibits Collection Of Jazz Impresario

January 11, 2014|By ERIK HESSELBERG, Special to The Courant, The Hartford Courant

MIDDLETOWN — “Ever see those cats?” Kunle Mwanga says, pointing to a poster of greats from the free-flowing era of 1960s jazz.

In the group portrait are saxophonists John Coltrane and Archie Shepp and trumpeter Miles Davis, all three seminal artists of the period. Mwanga knew them all.

“Miles was a pretty hip cat,” Mwanga says. “I could tell you a few stories about him.”

At 71, Mwanga walks unsteadily with a cane. This unassuming, scholarly-looking man was once at the center of the avant-garde jazz movement, when iconoclasts like Coltrane and Ornette Coleman — whom Miles Davis declared was “all screwed up inside” but nevertheless a “jiving baby” — were pushing musical boundaries.

A former record producer and manager, Mwanga worked with such musical talent as the Art Ensemble of Chicago; saxophonist Anthony Braxton, whom he met in Paris; and drummer Ed Blackwell, a pioneer of the free-drumming style. His work took him all over Europe and North America, journeys that allowed him to indulge in his other great passion — collecting art.

“I love art,” Mwanga said. “Just about everywhere I went, I picked up something.”

Many of pieces were displayed in a gallery he ran in Greenwich Village in the 1970s called Liberty House. The shop, on Bleeker Steet in the West Village, became a gathering place for musicians, painters and writers, including James Baldwin and Toni Morrison.

When Mwanga moved to Middletown in 1990 to join his friends Blackwell and Braxton, both of whom accepted teaching posts at Wesleyan University, his vast collection had to be put in storage.

Then he met Susan Honer, who coordinates exhibits at Middletown’s Russell Library, near where he lives.

Over the years, Horner prodded Mwanga into displaying a piece or two at the library. Some months ago, she talked him into mounting a major show, displaying 30 pieces on the library’s two floors. The exhibit opened Jan. 2 and runs until the end of February.

The show features a wide range of artwork, including black and white photographs of noted jazz musicians, contempoary paintings, and prints and crafts from Africa and South America.

Of special significance are a large, carved, ceremonial mask from Papua New Guinea and an elaborately carved bas relief showing tribesmen paddling a canoe amid exotic flora and fauna. There is also a striking batik wall hanging from Nigeria.

Contrasting with these ceremonial objects are contemporary works, such as a series of non-representational paintings by Dutch artist Hans Klein Hofmeijer.

Especially prized by Mwanga are the dozen or so original black and white photographs of famous African American jazz musicians like John Coltrane, Archie Shepp, Randy Weston, Anthony Braxton and Ed Blackwell. The images were captured by British-born photographer and jazz writer Val Wilmer, whom Mwanga met during his Greenwhich Village years.

Honer, who has been admiring Mwanga’s collection for years, said she is excited that the public can now enjoy the fruits of his passion.

“It’s not often that you can view works of this caliber at the library,” she said.

Russell Library is at 123 Broad St, Middletown. For more information call 860-347-2528 or go to russelllibrary.org/

november, 2013

U kunt ‘Ochtendlicht’ nu ook aanschaffen bij De Pont, Tilburg

1385023696-dsc-0139-1024x771

november, 2013

1383662692-836-2009
‘Piëta’
(Zonder medewerking van mijn ogen)
Nr 836, 2009, 40 x 35 cm, foto: Peter Cox

oktober, 2013

tekst: Studio van Dusseldorp

“Hans Klein Hofmeijer laat zich leiden door zijn tekenende hand. Tastend en zoekend registreert hij als een seismograaf de onbekende en onontgonnen tijd. Na een langdurig rijpingsproces verschijnen in zijn tekeningen vormen die de wereld raken in haar kwetsbare naaktheid.”

oktober, 2013

Atelier 08-10-2013

1381306456-dsc02263-1024x768

Emy Breedveld en Hans Van Hoek

september, 2013

Werkverblijf, zonder ruis!
Wederom woon en werk ik aan de rand van het land

1379670476-in-afzondering-2009-2-056-zw-1024x680

1 5 6 7 8 9 14